YEBO ! BAIE DANKIE ! ......HELP! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Brenda Duller - WaarBenJij.nu YEBO ! BAIE DANKIE ! ......HELP! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Brenda Duller - WaarBenJij.nu

YEBO ! BAIE DANKIE ! ......HELP!

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

12 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn vorige blog was heel erg positief. Hou jullie vast: deze wordt super ! Ik ben bang dat het wel een lang verhaal gaat worden, dus zet een pot koffie / thee en lees ‘m vooral helemaal uit.

Isolabantu bestaat uit 2 groepen vrijwilligers: Home Base Care Givers (die zich bezighouden met de mensen in de community die lijden aan HIV/Aids) en CSO’s (Child Safety Officers, die werken met misbruikte / mishandelde kinderen. S’Khumbuzo is teamleider van de CSO’s en heeft dus te maken met zaken waarbij de politie nodig is. Eergisteren is hij naar het politiebureau gestapt en heeft een afspraak geregeld zodat Isolabantu zich kon presenteren en om samenwerking kon vragen.

Gisteren was het dan zover. Samen met Thandeka (director), S’Khumbuzo (teamleider) en Gunter (om met zijn kennis en ervaring na 4 jaar Zuid Afrika mee te luisteren en eventueel vragen te stellen) ben ik naar het politiebureau gegaan.
In een kamer vol Captains, Investigators e.d. hebben Thandeka en S’Khumbuzo de organisatie voorgesteld en duidelijk gemaakt dat ze graag met de politie willen samenwerken. Ze waren onmiddellijk geinteresseerd en enthousiast en begonnen gelijk vragen te stellen. Er werden ook een paar flyers van Isolabantu uitgedeeld en ik zag Captain West gelijk beginnen te lezen. Ineens vroeg hij: Hebben jullie ook een kantoor of iets dergelijks ? Nee, dat is er nog niet. Het budget is heel erg beperkt en het is nog niet gelukt om via sponsoring een container of caravan te krijgen. Hij pakte zijn mobiele telefoon en verliet de kamer.
Toen hij terugkwam, vertelde hij dat hij een paar telefoontjes had gepleegd voor wat betreft een kantoor en dat hij daar nog wel op terug zou komen.
Na nog het nodige advies gekregen te hebben over hoe te handelen in het geval je een serieuze zaak hebt waarbij de politie nodig is zijn we vertrokken.

Thandeka, S’Khumbuzo en ik zijn op pad gegaan voor een paar schoolbezoeken. Ineens komt Thandeka naar me toe: Brenda, Capt. West belde me net. Of we morgenochtend terug kunnen komen naar het politiebureau voor nog een meeting. Oké, dan gaan we.

Na eerst een communicatiestoring over de afgesproken tijd, troffen we Capt. West en ineens leek het wel of we in een achtbaan zaten. Hij zei ons hem en Capt. Freemantle te volgen naar SAPPI. De grootste fabriek van SAPPI staat hier in de buurt en als je wilt weten wat ze allemaal doen, kijk dan op http://www.sappi.co.za
Onderweg dachten we allevier hetzelfde: oké, we hebben de meeting blijkbaar daar en gaan uitleggen wat we doen en wat we nodig hebben. Het leek er in de verste verte niet op …
We werden bij de ingang begroet door Johann Fourrie van SAPPI en ineens … hadden ze het over transport. Huh ?? Sorry, we begrijpen geloof ik niet meer helemaal waar het over gaat. Transport ?
Inmiddels was Ken Toward van SAPPI er ook bijgekomen. Ja transport. We hebben wel iets voor jullie wat als kantoor gebruikt kan worden. Sorry ?????? Ja kom maar mee, ik laat het jullie zien. Buiten zagen we een soort caravannetje staan en werden al helemaal blij - ja daar kunnen we prima een begin mee maken ! Nee nee nee, niet die, het is die aan de andere kant ….. Wat er toen door ons heen ging kan ik echt niet overbrengen. Aan de andere kant stond een soort stacaravan van 10 x 3 meter ! Als jullie die kunnen gebruiken, schenken wij die. Of we die kunnen gebruiken ????? Dit is precies waar we eigenlijk naar op zoek waren maar niet kunnen betalen ! Perfect !
We zijn er ook in geweest en als extra verrassing blijkt het niet een grote ruimte te zijn, maar zit er ook nog een apart kamertje in.
WAUW ! Super ! Te gek ! Veel verder dan dat kwamen we even niet meer.

Capt. West is nu bezig om iemand te vinden die voor gratis transport kan zorgen. Het enige wat we zelf moeten doen is een funderingachtig iets creeren waar het kantoor op kan staan en er moet een klein stukje weg worden aangelegd om het kantoor het land op te kunnen rijden. Oké, voor dat stukje weg kunnen we naar de counsil gaan en als we dan een schriftelijk verzoek indienen kost dat ook niets.
Ik heb Capt. West gezegd dat hij beter zijn naam kan veranderen in fast - hij moest lachen.
Zo gezegd, zo gedaan. We komen bij de counsil binnen en hij zegt: I know that lady en wijst naar mij. Ik kijk hem aan en guess what ? Het is de man die mij van de week vroeg: Kan jy praat Afrikaans toen hij ons een lift gaf. Wat is de wereld toch klein. :-)

De caravan is natuurlijk niet spiksplinternieuw en moet opgeknapt en ingericht worden. Ik ben van plan om hier sponsorgeld voor te gaan gebruiken en de dingen aan te schaffen die we niet gedoneerd kunnen krijgen.
Komt weer de inmiddels bekende mededeling: donaties blijven welkom op gironummer 64.70.230 t.n.v. B. Duller te Anna Paulowna o.v.v. Afrika.

Capt. West, Capt. Freemantle, Johann Fourrie en Ken Toward: BAIE DANKIE !

• 12 November 2009 - 17:13

Bea&Edwin:

Das effe mazzel hebben met die caravan,zie je wel de politie is je beste vriend ook in Zuid-Afrika hahaha.
    Ben benieuwd naar de foto's en je volgende verslag,Grtz

• 12 November 2009 - 18:30

Maureen

• 12 November 2009 - 22:16

Sietske:

Hoi Brenda,

Da's boffen zeg. Super , echt geweldig. Hmm,stukje weg aanleggen klinkt eenvoudig, maar is dat ook zo ?????
    Wens je alle succes van de wereld.

groetjes uit nederland.

• 13 November 2009 - 11:46

Lilian:

GEWELDIG !!!! WAT EEN VERHAAL WEER !!! GA ZO DOOR MET Z´N ALLEN !!! Dikke kus

• 13 November 2009 - 21:59

Monique VdL:

Wat een SUPER GOED nieuws voor Isolabantu !!
    En....van het één komt het ander....
    Enne, die hoed staat je goed hoor. Is dit niet de traditionele trouwhoed voor de vrouw? (Of hoe noem je dit ?)

xx

• 13 November 2009 - 23:26

Pien:

Wat een cadeau! Geweldig!!

• 18 November 2009 - 19:02

Els:

Soms zit het geluk op een onverwacht plek, dat blijkt maar weer.

Foto van je nek zag er ook leuk uit trouwens. T-shirtje aan, of een dikke sjaal om.

Hier waait de wind weer door de bomen.

• 19 November 2009 - 19:59

Edwin:

Geweldig weer.
    Vooral de foto met de hoed. Haha. Jou staat alles.