Het moet niet gekker worden … - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Brenda Duller - WaarBenJij.nu Het moet niet gekker worden … - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Brenda Duller - WaarBenJij.nu

Het moet niet gekker worden …

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

19 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

… als het zo doorgaat, moet ik net als vorig jaar wéér een vest gaan kopen. Het is hier bar en boos met het weer. Tot vrijdag was het prima, maar nu … bleeeeegh ! Het regent onafgebroken en het regent hard. Over de wind zal ik het maar niet eens hebben - zag net 2 tuinstoelen voorbij komen …
Werken is uiteraard niet mogelijk nu, heb ik mooi even tijd om jullie een lekker warrig verhaal met updates van de afgelopen week voor te schotelen. :-)

Voor Vrijdag t/m Maandag had ik met Gunter een mooie tour (die een kleine 100 km lang is) gepland. Leuk allemaal ambachten e.d. bekijken, dan zondag iemand bezoeken die aan het eind van die route woont en dan Maandag terug naar Umgababa. Het liep, heel Afrikaans, weer een beetje anders dan gepland …

Vrijdag was het aardig weer en in de middag zijn we vertrokken naar het begin van de route. Hoe dichter we daar in de buurt kwamen, hoe mistiger het werd en na een poosje begon het ook te regenen. Geen goed idee dus om nog verder te rijden en we zijn op zoek gegaan naar een plaats om te overnachten. De volgende ochtend regende het nog steeds en we besloten de plannen maar om te draaien en eerst naar het noorden te rijden om op bezoek te gaan en dan de volgende dag de route in omgekeerde richting te doen. Zo gezegd maar niet zo gedaan, hahaha. Degene die we wilden bezoeken (in Zululand) was niet zo makkelijk te vinden; uiteindelijk hebben we haar ‘in the middle of nowhere’ toch gevonden en hebben wat tijd samen doorgebracht. (hoe verder we reden, hoe beter het weer werd :-))
We zijn weer teruggereden en eigenlijk … hadden we helemaal geen zin meer in die route - het was zoooo’n mooi stuk Afrika waar we doorheen kwamen dat we besloten de tour helemaal te vergeten en gewoon lekker Zululand verder in te gaan en te stoppen waar we iets interessants zagen. Geweldig ! Uren rijden zonder iemand tegen te komen, het ene bergweggetje na het andere en zover je kon kijken natuur. Het was zoals je verwacht dat Afrika is.
Onderweg hebben we een aantal monumenten en graven bezocht. Die vindt je dus gewoon ‘in the middel of nowhere’ en het viel op dat ze allemaal heel goed onderhouden worden.

Aan het eind van de dag kwamen we terug in de bewoonde wereld en moesten weer een slaapplaats zoeken. We zijn naar een informatiebord gereden om te zien of er iets in de buurt was en ineens stond er iemand achter ons. “Hi, can I help you ? I’m from the Police.” Oké …. (???????) Het enige waar je aan kon zien dat het politie was, was het woordje Police op zijn motor, hahahaha. Hij wist vlakbij wel een plek voor ons en we zijn hem gevolgd. Het was inderdaad om de hoek, we hebben hem bedankt en toen hij uit het zicht was verdwenen, zijn wij ook doorgereden - was niet wat we zochten. We hebben er een poosje hartelijk om gelachen, waar maak je dat nou mee ?

Maandag waren we weer terug aan de kust en jippie, het was weer gaan regenen. :-(
Dinsdag zou ik weer aan het werk gaan en een school bezoeken, werd ‘s-morgens vroeg al gebeld dat het niet door kon gaan door het weer. ‘s-Middags was er een meeting in de rechtbank waar alle politiebureaus uit de omgeving en allerlei organisaties die zich inzetten voor de gemeenschap aanwezig waren. We zijn daar op uitnodiging van de politie heengegaan, zodat Isolabantu flink kan netwerken en indien nodig hulp kan inroepen van andere organisaties. Deze meetings worden regelmatig gehouden; echt een geweldig initiatief en het geeft Isolabantu de kans om zich op de kaart te zetten.

Gisteren heb ik een workshop voor de vrijwilligers bijgewoond. Wiseman heeft deze georganiseerd, wow wat kan die man praten zeg. Zijn engels is perfect, hij weet waar hij het over heeft en bereidt zich goed voor. Ik heb er echt van genoten en denk dat de vrijwilligers er flink wat van opgestoken hebben.
Vandaag en morgen zou er wederom een workshop zijn, maar het weer is echt te slecht om de berg op te gaan en die van vandaag is dus vervallen. Hopelijk gaat die van morgen wel door …

Ik heb nog een paar kleine updates van lopende zaken:

Tijdens een van de meetings met de politie hebben we gevraagd of er bij hun iets bekend was over de zaak van Gogo. Jawel, dat is bekend; de zoon zit inderdaad vast en het zou vorige week voor de rechter komen (over de uitslag heb ik nog niets gehoord).

Het stukje weg dat aangelegd moet worden op het land zou deze week moeten gebeuren, alles is beschikbaar, het weer zit alleen niet mee … hopelijk kan het wel op korte termijn gaan gebeuren, want ‘fast-West’ heeft inmiddels transport geregeld en aanstaande Woensdag wordt de caravan gebracht !

Voor de kinderkleding heb ik al een paar hele goede bestemmingen gevonden en gisteren heb ik samen met Janet vast wat pakketjes gemaakt.

We hebben ook nog een leuke activiteit voor de kinderen in de planning voor zaterdag - ik val nu in herhaling, maar … dat weer ….

Nog meer ‘weernieuws’:
De harde wind en zware regen heeft vandaag al veel schade veroorzaakt aan de andere kant van Durban en het vliegverkeer ligt grotendeels plat.
Er was even sprake van dat cycloon Roberto vanmiddag Durban zou gaan bereiken, maar dat bericht hebben ze inmiddels teruggedraaid.

xxx

http://www.isolabantu.org

  • 19 November 2009 - 15:46

    Fenny:

    Haaiiiiiiiiii Brennnnnnn
    Ik ben wel weer onder de indruk van je reisverslag en bijbehorende foto's!!!
    Hopelijk knapt het weer snel op bij jullie en dat je weer hulp kan bieden aan de bevolking daar in de vreemde.Het stormt hier gelukkig niet meer we hebben de hele dag zon gehad.Ik ben herstellende van een griepje,gelukkig niet de mexicaanse,daar laat ik mij morgen voor inenten. Nou meid heel veel succes en zoals je zelf altijd zegt laterrrrrrrrrrr
    Liefs Fenny

  • 19 November 2009 - 16:39

    Monique:

    He Brenda,
    Goed of slecht weer, je maakt er weer een succes van. Ook mooie foto's.
    Rustig aan en tot de volgende keer maar weer.
    Groetjes Frank en Monique

  • 19 November 2009 - 20:32

    Edwin:

    Hoi Brenda,
    ik sluit me helemaal aan bij Monique en Fenny. Geweldig wat je doet en wat een heerlijke foto's. Top!

  • 19 November 2009 - 23:39

    Sietske:

    Hoi Brenda,

    Leuk om weer een nieuw verslag van je te lezen. Je beleeft weer veel.
    Weet je wat me zo opeens opviel ? Je hebt een foto van mensen in zo'n "primitieve" woning, en daar staan stapels plastic tuinstoelen op de achtergrond. Ik kreeg opeens zo'n idee van: "welvaart" in een arm gebied.
    (nou ja, welvaart ???)
    Ik denk dat ik er eerder houten stoelen zou hebben verwacht.

    Fijne tijd, jammer dat het zo vreselijk regent.

    Groetjes, Sietske.

  • 20 November 2009 - 08:15

    Izzy:

    Hey Bren,

    Klinkt weer goed! Nog 1 mnd en dan mag ik ook weer...zorg jij er even voor dat die Roberto verdwenen is. Ik verlang wel naar de Afrikaanse zon op mijn huid! Succes verder en blijf genieten van al het moois.x

  • 20 November 2009 - 13:53

    Patsy:

    Hallo brenda nou met jaloezie lees ik je verslagen.Was voor mij veel tekort maar toen ik maandag in die stromende regen vertrok zei Khumbulani gogo jij gaat niet weg vliegtuig kan niet vliegen nou mijn hart brak ik had zo graag willen blijven maar misschien heel misschien ga ik in maart volgend jaar hoop ik.Ik wens je veel werkplezier en hoop dat de zon zijn gezicht laat zien tot ziens

  • 23 November 2009 - 21:17

    Sietske:

    Hoi Brenda,
    Waar moeten we de vragen stellen over afrika ? Hier op dit weblog van jou ?

    Ben je al naar de kapper geweest ?

    Is de weg al aangelegd waar de caravan langs moet ?
    Ehh, ik ben het even kwijt: waarvoor gaat de caravan dienen ?

    Groet, Sietske.

  • 27 November 2009 - 06:45

    Lilian:

    Zoals laatst iemand tegen mij zei, er is vast iemand die de regen nodig heeft..... De zon komt vast snel weer....eindelijk weer even je blog gelezen, top he !!! Bljven genieten XX

  • 27 November 2009 - 19:28

    Els:

    Die stoelen, lekker licht en zo droog, want dat regenverhaal hoorden we verleden jaar ook al. Hoop dat het droog is nu bij jou.

    Mooie tocht Brenda, de foto's zijn fantastisch.
    Volgende week is het 1 december en dan gaan we aftellen.

    Werk ze jij, en geniet ze,

    liefs,

    Els

  • 30 November 2009 - 04:29

    Frits:

    Hoi Bren,
    Ik vind het reuze interessant je verhalen te lezen ,soms en best wel vaak heb ik toch wat vragen over verplaatsingsdrift maar dat doe ik wel als ik je een keer spreek .
    Ik wens je alle goeds toe met het mooie werk.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Terug naar Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

22 December 2009

HO HO HO ...

14 December 2009

Ben ik weer.

30 November 2009

Soms zit het mee …

19 November 2009

Het moet niet gekker worden …

12 November 2009

YEBO ! BAIE DANKIE ! ......HELP!
Brenda

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 19711

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 30 December 2009

Terug naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: