De eerste indrukken. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Brenda Duller - WaarBenJij.nu De eerste indrukken. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Brenda Duller - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken.

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

03 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Na 3 vluchten en bijna 24 uur onderweg te zijn geweest, ben ik gisteren weer veilig aangekomen in Zuid Afrika. Mijn 2 koffers hebben het ook gered en we kwamen tegelijk aan. ;-)
Ik ben rechtstreeks vanaf het vliegveld naar het stuk land gebracht (zie een van mijn vorige blogs) en werd daar hartverwarmend verwelkomd door de mensen van Isolabantu. Zo’n beetje alle vrijwilligers waren daar en ze hebben zich allemaal aan me voorgesteld en vervolgens werd er voor me gezongen, WAUW ! Daar krijg je dus echt kippenvel van … Ik ben daar een behoorlijke tijd geweest en heb er vreselijk van genoten !

Vanmorgen ben ik voor het eerst met de vrijwilligers op pad geweest;deze eerste week is het voor mij voornamelijk observeren hoe een en ander hier gaat. Vandaag hebben we 4 huisbezoeken afgelegd. Rijtjeshuizen kennen ze hier niet en de cliënten wonen dus een behoorlijk eind uit elkaar. Vlakke wegen zijn er ook niet (in de meeste gevallen is er alleen maar een zandpad) en aangezien het in de bergen is, moeten er behoorlijke afstanden worden afgelegd….te voet…. (ik kom vast terug met enorme gespierde kuiten - maar eerst ga ik een paar dagen behoorlijke spierpijn in mijn bovenbenen hebben denk ik).

We hebben o.a. een vrouw bezocht die nu ziek is van de arv’s (dit zijn aidsremmende medicijnen; zij is pas met deze middelen begonnen en dan duurt het even voordat alles naar behoren werkt) en een Gogo (oma) die een beroerte heeft gehad en daardoor grotendeels verlamd is geraakt. De vrijwilligers gaan daar heen om haar te wassen. Deze Gogo woont helemaal alleen en kan dus alleen maar liggen … Haar zus (ook niet bepaald de jongste) brengt haar eten en de buurvrouw komt ook regelmatig even langs (ben alleen even vergeten waarvoor).

Er zijn veel verschillende soorten huisjes, varierend van stenen huisjes tot golfplaten hutjes/hokjes (weet niet zo goed hoe ik het moet noemen); ik zal proberen er een paar foto’s van te plaatsen.

Het contact met de andere vrijwilligers is goed en ze zijn ook erg behulpzaam naar mij toe, leggen uit waar ze mee bezig zijn en de gesprekken die in Zulu gaan worden meteen voor me vertaald zodat ik het ook kan volgen. Onderweg hebben we ook nog eens veel lol en lachen heel wat af. Klinkt misschien een beetje raar om zoveel plezier te hebben tussen deze bezoeken door, maar zo was het nou eenmaal.

Ik heb de afgelopen 24 uur dus al heel veel indrukken te verwerken gekregen; ga ik nu even laten bezinken.
Volgende keer zal ik proberen iets specifieker te vertellen.

XXX


http://www.isolabantu.org








  • 03 November 2009 - 15:03

    Jolanda:

    Hey Bren,

    Als ik zo je verhaal lees, ga je weer een hoop goede dingen doen voor de mensen daar.

    Ik ben echt trots op je!

    Liefs Jolanda

  • 03 November 2009 - 15:34

    Jeannette:

    Hé Brenda,

    Wat een reis...gelukkig goed gegaan. Wat doe je veel indrukken op in een hele korte tijd. Wel hart verwarmend zo'n welkom....een mooie begin van twee mooie maanden. Geniet er van!!!!

    gr. Jeannette

  • 03 November 2009 - 16:33

    Monique VdL:

    Lieve Brenda,
    Gelukkig ben je goed aangekomen. Het vliegtuig heeft jou dus overleefd met al je bagage, haha (sms-je)! Wat een PRACHTIG ontvangst heb je gehad, wat zul je inderdaad genoten hebben ! Heel bijzonder. Wat mooi dat je vandaag al bent meegeweest met de huisbezoekjes. Wat een indrukken doe je dan op hè. Ik wens je nog veel bijzondere en mooie momenten toe. Tot gauw, hele dikke knuffel, xx M

  • 03 November 2009 - 16:48

    Ellen:

    Hi Lieve Brenda,

    Je hebt weer heel wat te verwerken deze eerste dagen.

    En weet dat emoties naast elkaar horen; lachen, huilen; We hebben ze niet voor niets gekregen.

    Zoals Yin en Yang naast elkaar staan zo staan lachen en huilen ook naast elkaar. (Knipoog)

    GOOOOOOO GIRL.
    Knuffie

  • 03 November 2009 - 17:09

    Isabel:

    Hey Bren, dat is weer baaie mooi zo'n ontvangst maar wat een lange tocht daar naarte...24 uur?! Ga lekker je ding doen en geniet van de heerlijke warmte die je van de mensen krijgt...heerlijk puur en dankbaar. Ik mag het weer over 45 dgn gaan ervaren. Bye en tot later.

  • 03 November 2009 - 18:04

    Christel:

    Ik ga je verslagen weer volgen, was te laat om je een goede reis te wensen, maar zo te lezen is alles goed gegaan !
    Veel plezier daar !

    Groetjes Christel

  • 03 November 2009 - 18:37

    Pien:

    Geweldig Brenda,
    Wat zul je veel meemaken. Fijn, dat je je zo welkom voelt.

  • 03 November 2009 - 19:23

    Astrid Hondius:

    Hoi Brenda, fijn dat je weer goed en veilig bent aangekomen na zo‘n lange reis,leuk dat iedereen blij is dat je er bent.

    groetjes Astrid

  • 03 November 2009 - 19:48

    Monique Hondius:

    Wat fijn dat je goed bent aangekomen en dat je goed bent opgevangen.
    beetje lol hebben tussendoor is alleen maar goed.
    We hopen snel weer wat van je te horen
    XXX Frank en Monique

  • 03 November 2009 - 19:59

    Edwin:

    24uur! Pfff dat is lang.
    Hoop dat het lukt met de foto's.

  • 03 November 2009 - 21:34

    Bea:

    Leuk om te lezen dat alles goed is gegaan.Jij gaat een mooie tijd krijgen daar, veel plezier en geniet er lekker van. Liefs Bea.

  • 03 November 2009 - 23:35

    Edwin.D:

    Als ik het zo lees dan ben je zo'n beetje ontvangen als een staatshoofd,leuk dat ze zo enthousiast zijn.
    Het was vast al een tijd geleden dat er voor je gezongen is een jaar of.....40 terug??
    Ben benieuwd naar je foto's (als het lukt)en de verhalen die nog komen gaan.
    Geniet ervan en tot skypes.
    Je Broer.

  • 04 November 2009 - 12:35

    Mirjam Kops:

    Hoi Brenda,

    Helaas geen gedag meer gezegd, voordat je richting Afrika bent vertrokken. Ik heb nu zwangerschapsverlof, dus ik zal je verslag goed kunnen bijhouden, zodat ik na je terugkomst een beetje weet wat je allemaal hebt meegemaakt. Verder kan ik je dan ook inlichten over je nieuwe buurmeisje/jongen. Zet 'm op daar en ik ben benieuwd naar de verslagen. gr. Mirjam

  • 04 November 2009 - 13:03

    Els:

    Hoi Brenda,

    Gelukkig, je reis is goedgegaan. Wat klinkt dat lang, nog 56 dagen weg.
    Maar voor jou zullen ze omvliegen denk ik.

    Hou je taai, denk ook een beetje aan je zelf en tot over 2 maanden.

  • 04 November 2009 - 14:14

    Mevrouwkoetje:

    Wat een spannende reis koek, ik hoop dat je veel goeds kunt doen!

    groetjes van Jolanda

  • 04 November 2009 - 15:23

    Jacinta:

    heel veel succes

  • 04 November 2009 - 21:02

    Marion:

    Hoi Brenda, beetje aan de late kant maar ik wens je een fantastische tijd toe, groetjes Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Terug naar Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

22 December 2009

HO HO HO ...

14 December 2009

Ben ik weer.

30 November 2009

Soms zit het mee …

19 November 2009

Het moet niet gekker worden …

12 November 2009

YEBO ! BAIE DANKIE ! ......HELP!
Brenda

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 19704

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 30 December 2009

Terug naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: